Drcení

V roce 1978 vytvořil MMD kompaktní drtič nerostných surovin s dvěmi hřídeli. Drtič se v současné době vyvinula ze stroje řady 500 na stroj řady 1500 s kapacitami přesahujícími 12 000 tun za hodinu.
ZÁKLADY TECHNOLOGIE DRTIČE
Základní pojetí drtiče je následující: dvě oběžná kola se zuby na hřídelích s malým poloměrem, která jsou poháněna nízkou rychlostí systémem pohonu s přímým točivým momentem. Tato konstrukce vytváří tři základní principy, které společně působí při drcení materiálů. Tyto principy jsou následující:
-
Třístupňový proces drcení
-
Účinek rotačního síta
-
Šnek s hlubokými zuby
1. TŘÍSTUPŇOVÝ PROCES DRCENÍ
1.1 První stupeň drcení
|
 |
K tomuto prvnímu stupni drcení dochází tehdy, když velké zuby oběžného kola zachytí materiál, který dopadá na hřídele. Tyto zuby vystaví horninu zatížení na několika místech, což vyvolá v celém kusu tahové napětí. To umožňuje využít každou přirozenou slabinu přítomnou v materiálu.
|
|
|
1.2 Druhý stupeň drcení
|

|
Druhá fáze probíhá v blízkosti osy oběžného kola, kde tříbodové zatížení vyvolá v hornině tahové napětí. Tříbodové zatížení se vytváří mezi vrchní čelní částí zubu na jednom oběžném kolem a vrchními částmi dvou protilehlých zubů na druhém oběžném kole. Protože pevnost v tahu u většiny materiálů činí zhruba 10 % pevnosti v tlaku, snižuje to množství síly spotřebované v této fázi.
|
|
|
1.3 Třetí stupeň drcení
|

|
Zabudování drticí desky pod osu oběžných kol umožňuje, aby byly všechny nadměrně velké kusy, které šnek přepraví přes oběžná kola, rozlomeny. I zde je využito slabší pevnosti materiálu v tahu. Drticí deska tvořící hřeben, kterým musí projít zuby oběžného kola, je možné posunovat nahoru nebo dolů a tím upravit velikost produktu.
|
|
|
|
|
2. ÚČINEK ROTAČNÍHO SÍTA
|
 |
Konstrukce propletených ozubených oběžných kol umožňuje, aby volně tekoucí materiál s podnormálním rozměrem procházel neustále se měnícími mezerami, které vytvářejí relativně pomalu se pohybující hřídele. Materiál s podnormálním rozměrem plněný do přesné drtičky nebo vytvořený během prvního nebo druhého stupně drcení protéká oběžnými koly za pomocí gravitační síly a neustálého třesení, které způsobuje točivý pohyb hřídelí. Jestliže je do stroje materiál přiváděn z jednoho konce, poskytuje tato funkce další výhodu, neboť v tomto případě na pásu nejprve usadí menší materiál a až poté větší materiál. Tím se nad prachem vytvoří těsná vrstva, která má u dopravních systémů příznivé důsledky pro životní prostředí.
|
|
|
3. ŠNEK S HLUBOKÝMI ZUBY
|

|
Šnek s hlubokými zuby přepravuje větší materiál na jeden konec stroje a pomáhá rozprostřít přisunovaný materiál po celé délce oběžných kol. Tuto funkce lze využít k vyřazení materiálu s nadměrnou velikostí ze stroje.
|
Při drcení a procházení materiálu drtičem působí samozřejmě i další faktory, které je nutné ještě kvantifikovat. Většina vývojové práce v této oblasti se provádí pečlivým výběrem příležitostí, které rozšiřují spektrum materiálu zpracovávaných drtičemi MMD. Tento program vývoje na bázi konkrétního použití stojí za rychlým rozvojem technologie drtičůa vedl k vytvoření širokého spektra osvědčených konstrukcí, které lze aplikovat na budoucí projekty. Tento praktický přístup doplňují sponzorované univerzitní studie a aplikace nejnovější technologie při konstruování a analýze sil, kterým musí zařízení odolat.